…napok és képek

(HU / EN) Tavaszra fel! – Helyzetjelentés

(

🇺🇸⤵️ < Scroll down for the ENGLISH version >

🇭🇺 Habár influenzás vagyok, azért tolom a 30 napos programomat, amennyire csak tudom. Betegen, lázasan edzeni nem szabad. Nem is teszem, de a kalórialimitet tartom, normális ételeket eszem. Ezzel kapcsolatban jutott eszembe, hogy van két olyan csapda (és egy ráadás), amibe sokan belesétálnak. Tehát akkor következzen:

A 2+1 leggyakoribb hiba…

…az egészséges táplálkozás felé vezető, rögös úton.

Csillagozott, apró betűs rész, hogy természetesen továbbra sem vagyok a kérdés szakértője, csak egy hülye jogász-kocka, tehát jelen felületen mindössze a saját tapasztalatimat osztom meg.

1. Az édes (lisztes) reggeli mítosza

Ez a leggyakoribb hiba. Az észak-amerikai Kellogg’s évtizedeken át tolt kampánya beszivárgott a vasfüggöny mögé is, és itt is mindenki bekajálta, hogy a jó reggeli bizony édes ízű. Kakaó, csokis kukoricapehely tejjel, lekváros levél karamellás tejjel, túrós batyu, kakaós csiga, reggeli fornetti, a princessz pékségből egy kis nasi és társaik. Nem, a sós pogácsa sem jobb.

Ha már reggel megdobod a vércukorszintedet valamivel, amiben cukor és fehérliszt, vagy simán csak fehérliszt van, akkor nagyon hamar farkaséhes leszel újra. És aki farkaséhes, az bizony rosszul eszik majd egész nap, mert gyorsan akar valami életmentőt, és az agyunk gyors életmentőként mindig a gyors felszívódású szénhidrátokhoz nyúl (cukor, fehérliszt, helló).

A fogyás titka tehát a lassú felszívódású szénhidrát, különösen reggel, amikor kezdődik a nap, és tiszta lappal indul a diétánk. Ha jól kezdjük a napot, könnyebb jól folytatni, és tartani a tervet.

Ha mégis édes ízre vágysz reggel, inkább legyen az egy banán, alma, valami piros gyümölcs, esetleg zabkása, vagy ezek kombinációja (nincs is jobb egy zabkásánál, rajta friss eperrel vagy nektarinnal). Ne pékáru, ne süti, ne cukros kakaó és ne kukoricapehely legyen a reggelid. Nem jó.

Ez például egy jó és finom reggeli

Lassan felszívódó szénhidrát

Akkor és most

Miért? Mert nem nyomja fel túl magasra a vércukorszintet evés után, és utána fokozatosan is süllyed vissza normális szintre. A fogyás első és legfontosabb titka pedig pont az, hogy helyes táplálkozással szabályozzuk a vércukorszintünk egységnyi idő alatti változását oly módon, hogy a cukorszint esésének függvénye minél laposabb, minél kisebb meredekségű legyen, magyarul minél alacsonyabbra ugorjon fel evés után a vércukorszint, és aztán minél lassabban következzen be a csökkenés. Így nyújtható a két étkezés között eltelő idő, és az éhség sem lesz mardosó, zabálásra késztető érzés, csupán egészséges igény az ételre.

A vércukorszint alakulása magas, közepes és alacsony GI esetén

Mik a lassú felszívódású szénhidrátok? Az alábbi táblázatban megtalálod. Ezen a linken pedig találhatsz egy részletesebb táblázatot is. 60 feletti GI értékű étel fogyasztása diéta esetén óvatosan javasolt csak, és az étkezés 90%-ban 60 GI alatti ételekből kell, hogy álljon. Nekem legalábbis ez vált be, így – és persze edzéssel – búcsúztam el 25 kilótól.

Ne éhezzünk!

Szintén fontos, hogy nem kell – nem is szabad – éhezni, nem kell reggeltől estig fénnyel táplálkozni, sőt, enni kell, hogy megakadályozzuk a hipoglikémiát, ami nem más, mint a túl alacsonyra eső vércukorszint. Naponta legalább háromszor érdemes enni, de lehet ötször is – jó tápanyagokat és megfelelő mennyiségben, jó eloszlásban.

Az éhezés ezen túlmenően belassíthatja az anyagcserét, ami mindenhez fog vezetni, csak fogyáshoz nem, továbbá függőséggé is válhat, az anorexia pedig nem vicc.

A baloldalon a 3 kép: 2014
A jobb oldalon 2 kép: 2018/19

Végül pedig, de nem utolsósorban, ha éhezéssel fogysz, azt általában vissza is hízod, mert nem tartható fenn tartósan az önéheztetés állapota. Nem kampányszerűen kell lefogyni, normál életvitellel össze nem egyeztethető módon, hanem életmódot kell váltani. Olyan életmódot választani, ami betartható és megszerethető általad. Merthogy van ilyen, igen.

Legyünk türelmesek

Ha felszedni éveink voltak, leadni is legyen időnk. Értem én, hogy az a bikinis címlaplány-test azonnal kellene, de ez nem így működik, sajnos.

A szervezetnek időt kell adni, mert ha megerőszakolod, kizsigereled, vissza fog ütni. Ha komolyabb bajaid – mint például gyomor-bélrendszeri betegségek, anyagcsereproblémák – nem is lesznek (de lehetnek!), a bőröd egész biztosan nem lesz hálás a gyors tempóért, az eredmény pedig ráncos arc, petyhüdt has, lógó mell lesz. Akarod te ezt? Szerintem nem.

Nekem megérte éveken át, lassan és tudatosan fogyni, szép maradt a bőröm és feszes maradt a testem.

2. A PMS és az epres Milka esete

A másik tipikus (női) hiba a PMS (menstruációt megelőző) időszak alatti túlevés vagy rossz típusú tápanyagok evése.

PMS alatt a legtöbben csokikat, kekszeket, sütiket és mindenféle diétapusztító szörnyűségeket kívánunk. Én is, igen. Valamiért az agyunk ezt az üzenetet küldi, holott pont nem erre van szüksége a testnek.

Csoki helyett inkább tojás

Vagy csirke. Nekem bevált, hogy – a mardosó szénhidrátéhség ellenére – megemberelem magam, és szépen betolok a Kit-Kat helyett inkább egy főtt tojást, sós túrót, kikeverve tejföllel vagy valami grillezett húst. A szervezet ugyanis ilyenkor olyan, jól hasznosítható tápanyagokra vágyik, amelyek segítenek a közeljövőben bekövetkező vérveszteség átvészelésében.

Ez pedig nem a sajtos pogi, nem is a fornetti, és pláne nem a Bounty lesz. Érdekes módon a főtt tojás megevése után nagyjából húsz perccel már minden oké, és eszembe sem szokott jutni a csoki- vagy sütievés.

Hát, ennyi, nem is olyan bonyolult ez. Próbáljátok ki ti is, ha van kedvetek!

Medvehagymás saláta és grillezett csirkemell? Tökéletes!

+1 Utáljuk a kritikát

Ne utáljuk a kritikát, akkor sem, ha rosszindulatú! Fordítsuk inkább a magunk javára.

Engem mindenki épített, aki kritizált. Mindenki többé tett, aki dagadtnak vagy kövér állatnak hívott. Valószínűleg nem ez volt a céljuk, de hát az, hogy én mit főzök az alapanyagokból, az én dolgom, ugyebár. Az élet, a citrom és a Tequila esetét ismerjük.

Utólag is köszi, köcsögök! Én csak jobb lettem ettől.

Természetesen a bullying minden formáját és az emberek külsején, megjelenésén (vagy nehezen megváltoztatható, egyéb tulajdonságaikon) való rugózást továbbra is mélyen elítélem, és teszek ellene, ahol és ahogy csak tudok. Hogy miért? Mert egész egyszerűen helytelen, személyiségtorzító hatású, és nem mindenki rendelkezik annyira stabil belső maggal és énképpel, hogy mellőzni tudja az ilyen, külső hatásokat, vagy saját előnyére fordítsa ezeket.

A bajba jutott emberen (és nem csak az elhízás, hanem ezer más dolog, például az átlagosnál nagyobb fokú zárkózottság, vagy a kommunikációs képességek fejletlensége is tud komoly baj lenni), ha ő is akarja, segíteni kell, de az egész biztos, hogy bántani nem ér. Mindenki hadd létezzen és nézzen már úgy ki, ahogy ő akar vagy éppen tud, abban az életszakaszában, amelyikben jár (amennyiben ezzel nem árt másnak). A változási szándék csíráját pedig erősíteni kell, nem taposni.

Emiatt tehát nem, nem röhögünk a kezdő módjára bénán sminkelő tinin, majd lesz jobb. Nem, nem zrikáljuk a dadogó srácot, nem az a lényeg, hogy dadog. És nem, nem nevetjük ki a 120 kilós lányt, aki életében először lemegy az edzőterembe, lesz majd ő 60 is, csak türelem, idő és biztatás kérdése.

Kritizálni csak akkor ér, ha azt a másik kifejezetten kéri. Nem ráutaló magatartással, nem provokatív viselkedéssel, hanem a szájával, úgy, hogy “kérlek, mondj erről véleményt”. Ez esetben lehet véleményezni a külsejét, de ekkor is lehetőleg konstruktív módon, konkrétumokat megjelölve, minél kevésbé bántó szavakkal és egyúttal lehetőleg valami javaslatot is adni arra vonatkozóan, hogy milyen módon változtathatna, segíteni őt a céljai elérésében.

A csúfolódás nem segít. A csúfolódás rombol. Azt is rombolja, aki csinálja, és azt is, akire irányul. Ne csúfolódj és pláne ne légy rosszindulatú. Hosszú távon mérgezi a lelket, mérgezi a testet, mérgezi az emberi kapcsolatokat és mérgezi a társadalmat.

Egy út létezik, az pedig a kitartó munka és a szeretet útja. A szeretet pedig nem bírál, hanem elfogad. Tényleg.

Spring Break! – Follow-up!

🇺🇸 Although I caught a cold, I’m still keeping my 30 days program as much as I can. One mustn’t work out while sick with a fever, so I won’t, but I maintain my calories limit and eat healthy food. This reminds me of two (and one more) traps which many fall into. Here we go:

The 2+1 most common mistakes about healthy eating.

With small print in the footer, I’m still not an expert, just a silly lawyer-nerd, so take this only as my own experience.

1. Sweet (wheat) Breakfast

Sweet breakfast is the most common mistake. The decade-long ad campaign of Kellogg’s seeped through the Iron Curtain and now everybody believes that a good breakfast is a sweet one. Chocolate milk, chocolate corn flakes with milk, jam with caramel milk, curd cake, sweet rolls and what not. No, a bagel isn’t better either.

If you already pump up your blood sugar with sugar and white flour in the morning, you’ll soon hungry as a wolf again. And the hungry wolf eats poorly because he quickly wants something to save his life, and our brain will always choose quickly absorbed carbohydrates (or fast-burning carbs).

Choose Slow Carbs – Why?

Then and wow

The secret of losing weight is therefore slow-release carbohydrates (or slow carbs), particularly in the morning when the day begins and our diet starts fresh. If you start the day the right way, it’s easier to carry on with the plan. If you crave sweet in the morning, choose a banana, an apple, red berries or oatmeal. I have dropped 25 kilograms with this simple method.

So again, not bakeries, cake, sugary chocolate milk or corn flakes! They aren’t good. No.

Glycemic index (GI)

Glycemic index categories can be very helpful for people trying to choose a healthy diet or to loose weight.

High glycemic foods (typically quick carbs) result in a quick spike in insulin and blood sugar (also known as blood glucose). Low glycemic foods have a slower, smaller effect. Here you can find a very smart summary about quick and slow carbs and a crispy GI index chart.

Using the glycemic index is easy – choose foods in the low GI category (GI < 60) instead of those in the high GI category (GI >60), and go easy on those in between.

Using the glycemic index would be even easier if EU and US food makers put a symbol on low GI foods, as they do in Australia.

Don’t starve yourself

For those who are desperate to lose weight, drastic measures, such as starving themselves, seem to be the answer. However, starving yourself to achieve weight loss does more harm than good.

Starvation can actually be harmful to your health. Here are the reasons why starving yourself to lose weight is not an ideal solution: First of all, if you starve yourself it may become a habit, and before you know it, it can already become a form of addiction. This may lead to bigger problems like anorexia.

Starvation will also slow down metabolism. When your metabolism slows down, the body will use muscle for energy, hence muscle is lost, and not fat. This will also make the body store more fat than burning it.

If you starve yourself, you may end up consuming more food later on. Your hunger will lead you to overeat, which will then lead to weight gain. This may become an unhealthy cycle.

2. PMS and Milka Strawberry

The other typical (female) mistake is overeating during PMS (those hard days before your period) or consuming the wrong nutrients. During PMS we mostly crave chocolate, cookies and other diet-destroying abominations. For some reason our brain demands them, despite this isn’t what our body needs.

What works for me is to (wo)man up and in spite of the terrible craving for carbs I rather eat a boiled egg, salted cottage cheese (sometimes with sour cream) or grilled meat.

At these times the body needs efficient nutrients which will help balancing out the forthcoming loss of blood.

The solution is not cheese bagels, Fornetti (a Hungarian bakery treat) and definitely not a Bounty bar. Interestingly enough, twenty minutes after the egg it’s all good and my mind is off from any chocolate or cookies.

That’s all, and it isn’t that hard. Try it as you please!

+1 Criticism

Learn to use the criticism as fuel!

Body shaming is nothing new, but it’s more common today than ever.

But honestly, your critics are usually the only ones who will tell you the blunt facts you need to hear to improve. Those who are willing to hear it will be successful.

I know, critical comments that blindside you can hurt your feelings. It is quite easy to blow up but that rarely solves anything. Use your critics to become better. Use them to make your body and soul stronger and even more powerful.

Yes, the sad fact is, some people are spiteful and just love to judge and condemn others, but it can help you to evolve, to discover your strengths and finally it will bite them back!

Remember, acceptance is the true love. So first of all, accept yourself, then accept everybody else.

Írta: Szilvia512
…napok és képek

Szilvia512

Egy, a hétfőket hivatalból szerető, szkeptikus jogász-kocka. Aki egyébként nő. És szeret egészségesen élni. Meg futni is. Nagyon.

Insta

Instagram has returned invalid data.

Más blogok

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

Kategóriák

Címkefelhő